OM BLENTAGRUPPEN

Med en fot i vår stolta historia och den andra i framtiden.

I Blentagruppen arbetar vi tillsammans som ett företag med två affärsområden; Daggamla samt Kyckling & Kalkon. Här finns kompetensen, erfarenheten och kreativiteten som krävs för att utveckla Blentagruppen vidare. Vi ska fortsätta att motivera, engagera och utveckla ledare och medarbetare. Vi ska utveckla den svenska matkulturen med innovativa produkter, förpackningar och måltidslösningar. Vi ska fortsätta bedriva ett hållbarhetsarbete som genomsyrar hela organisationen och vi nöjer oss aldrig med mindre än en djuromsorg i världsklass. Detta arbete går aldrig i mål utan är under fortlöpande utveckling och förbättring.

Vår vision på Blentagruppen är att genom närhet och omtanke skapa den godaste matupplevelsen av hållbar kyckling och kalkon för nuvarande och kommande generationer. Med en fot i vår stolta historia och den andra i framtiden ska vi fortsätta göra skillnad. Vi ska fortsätta utveckla svensk matkultur. Framförallt ska vi fortsätta förse våra kunder med goda måltidsupplevelser att samla familj och vänner kring.

Vi ska göra det med närhet till djuren, bönderna, varandra och kunderna. Alltid med individen främst i hela kedjan. Det är så vi skapar en hållbar, ansvarsfull och innovativ verksamhet och i slutändan – en måltidsupplevelse för människor att njuta av och för oss att vara stolta över.

Blentagruppens värdegrund

Vår gemensamma plattform

Blentagruppens värdegrund skapar en gemensam plattform att luta sig mot och tydliggör vad vi som företag står för och inte är beredda att göra avkall på. Vår värdegrund ska ses som en inre kompass och gemensamma spelregler som hjälper oss att fatta beslut, tydliggöra vad vi ska prioritera och hur vi uppträder mot varandra.

Vår värdegrund är framtagen tillsammans med medarbetare från alla våra anläggningar då vi anser att det är avgörande med en gemensam hållning, då värderingar fortplantar sig genom oss människor, via våra handlingar och ord och är med oss i vårt arbete varje dag och formar vår företagskultur.

Tillsammans har vi formulerat fyra värderingar som fångar det som är grundläggande inom Blentagruppen.

Läs mer om vår värdegrund >

BLENTAGRUPPEN

Våra affärsområden

Daggamla
Jobbar med varumärket Blenta som  idag är Sveriges största privatägda kläckeri. Kläckeriet har sin verksamhet strax utanför Blentarp på den skånska slätten. Här har vi funnits i ett halvt sekel förfinat våra processer för att producera ägg och kläcka kycklingar. Från Blenta levereras varje vecka kycklingar till kycklinguppfödare i hela södra Sverige.

Kyckling & Kalkon
Jobbar med varumärkena Guldfågeln och Ingelsta Kalkon.

Varumärket Guldfågeln producerar måltidslösningar av svensk kyckling av högsta kvalitet. I Guldfågelns sortiment finns något för alla smaker och tillfällen – hela fåglar, styckningsdetaljer, charkprodukter av kyckling och höns. Tillverkningen sker i Mörbylånga på Öland och i Falkenberg.

Varumärket Ingelsta Kalkon som från Österlen förser Sverige med svensk kalkon av högsta kvalitet. Det breda sortimentet är ett bevis för den kreativitet och kärlek till mat som präglar Ingelsta Kalkon. Sortimentet erbjuder allt från färska kalkonfiléer till alspånsrökta kalkonkorvar, och allt däremellan. 

Läs mer om våra varumärken >

Blentagruppen

Koncernledning

Peter Andersson
Koncernchef / VD
Nina Yngwe
Affärsområdeschef Daggamla
Johan Ekerot
Affärsområdeschef Kyckling & Kalkon
Pär Dahlquist
CFO
Linda Mårtensson
HR chef
Maria Lövenklev
Kvalitets- och hållbarhetschef
Torbjörn Persson
Affärsutveckling
Petra Håkansson
Omvärldsbevakning
Tom Kyvsgard Hansen
Produktions- och varuförsörjningsansvarig för affärsområde Kyckling & Kalkon